مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:44780 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:441

روش به دست آوردن اعتماد به نفس و تقويت اراده چگونه است؟

دوست عزيز، همانگونه كه آگاهي از خويشتن، ميتواند انسان را به سوي كمال واقعي و اصلاح كاستيها راهنمايي كند، عدم اعتماد به نفس ميتواند مانع شكوفايي استعدادها و خلاقيتها و انجام مسؤليتها گردد. اعتماد به نفس انسان را مستقل نموده و با توجه به تواناييهاي شخصي براي انجام مسؤليتهاي فردي و اجتماعي، او را به ميدان عمل ميكشاند و موحب ميشود تا اين مسؤليتها را با اطمينان كامل بپذيرد و با افزايش قابليتها و توانائي هايش زمينة هر چه بيشتر رشد را فراهم آورد. در حقيقت، اعتماد به نفس به معناي باور كردن قابليتهاي خويش براي روبه رو شدن با رويدادهاي زندگي و انجام دادن درست وظايف است. افرادي كه «مسؤليتپذير» و «علاقمند به پيشرفت و ترّقي» هستند، ناكاميهاي زندگي را ميپذيرند و قدرت ايجاد ارتباط با ديگران را دارند. لذا شناخت استعدادها و قابليتها ميتواند در تقويت اراده و كسب اعتماد به نفس مفيد باشد و انسان را از دام نااميدي رها سازد. براي اين منظور توصيه ميكنيم: 1 - استعدادها و توانمنديهاي مختلف علمي، ورزشي، هنري، كلامي و... خود را يادداشت كنيد و هر روز آن را براي خود بخوانيد.

2 - بر توانائيها و موفقيتهاي گذشته خود تكيه كنيد و ضمن مرور آنها، همواره آنها را مورد توجه قرار دهيد. 3 - گذشته ناموفق را فراموش كنيد، وضع فعلي خودتان را آنطور كه هست، دريابيد. 4 - خودتان را با ديد مثبت ببينيد، در شايستگي خود ترديد نكنيد و خود را با زمينههاي خوبي كه داريد تفسير كرده و در انجام كارها توانا بدانيد.

5 - به دنبال كسب تجربيات جديد باشيد و براي يادگيري بيشتر و كسب مهارتهاي بيشتر فعاليت كنيد و از شكست نهراسيد. اين كار باعث ميشود كه امكانات جديدي برايتان فراهم شود و به خود باوري دست يابيد. 6 - از خواهشها و درخواست هايتان از ديگران بكاهيد، زيرا عزّت نفس و سربلندي انسان در گرو آن است. تا ميتوانيد به خودتان متكي باشيد و آنچه هستيد و به آنچه داريد، اكتفا كنيد. 7 - خود را با ديگران مقايسه نكنيد و همواره به رقابت با خودتان بپردازيد و بخواهيد كه بهتر از آنچه هستيد، باشيد.

8 - ارتباط با خداوند را حفظ و تقويت كنيد كه اين مهمترين روش كسب اعتماد به نفس است. به او تكيه و اعتماد كنيد و بزرگي اش را دريابيد و به او بپيونديد، به بزرگي شخصيت خود پي خواهيد برد و با اين پشتوانة قوي همة ضعفها و كاستيها جبران خواهد شد. در نمازها و عبادات، حضور قلبتان را بيشتر كنيد و خود را با ذات مقدس خداوند در ارتباط دائمي بدانيد.











مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.